17. februar 2013

FIFA præsident, futtog og fastelavnsboller

I sidste uge skete der noget ret uventet. Der var varslet en stor demonstration mod den nuværende præsident, da befolkningen er utilfredse med at der ikke er udskrevet valg endnu - valget skal efter planen foregå i maj.
På grund af den varslede demonstration havde vi fået udgangsforbud fra skibet og et møde, som skulle have foregået på havnefronten samme dag blev aflyst. Op ad dagen fik vi at vide, at demonstrationen var udsat til ugen efter på grund af at præsidenten for FIFA (Fédération Internationale de Football Association), Joseph S. Blatter, var i Guinea denne dag. Af denne grund blev demonstrationen udsat til onsdag i næste uge! Hvad der så skete lidt senere på dagen var at vi fik besked om at præsidenten var på vej til skibet og at vi kunne forvente hans ankomst indenfor en time!
Alle de biler som normalt står uden for skibet skulle pludselig udenfor hegnet så der kunne være plads til FIFA præsidenten og hans følge. Han blev eskorteret af nogle politibiler/motorcykler med udrykning og det sidste stykke hen til skibet løb ca 8 betjente efter bilen han var i. Det samme skete på vejen ud fra vores område - et noget sjovt syn! Hvordan skulle løbende politimænd beskytte en bil?!
Jeg mødte ikke præsidenten men fik at vide at han blev vist rundt i hospitalet og var meget rørt over at se det og møde patienterne. På billedet nedenfor er præsidenten ved at skrive i vores gæstebog. Kaptajnen står i baggrunden.


En anden lidt sjov oplevelse jeg har haft, skete mandag aften. Vi havde lidt god tid på arbejdet så jeg tænkte at jeg ville sætte mig sammen med en tolk og snakke lidt med en af patienterne. Jeg prøvede at begynde med lidt small talk ved at fortælle lidt om at skibet vi var på, var et dansk skib. Jeg fortalte at der, hvor vi befandt os, havde der tidligere været tog. Da tolken sagde dette videre til patienten lignede patienten et stort spørgsmålstegn. De snakkede lidt sammen og efter lidt tid sagde tolken til mig "hun kommer fra en lille landsby og ved ikke hvad et tog er". Vi forsøgte at forklare at det er nogle vogne som kan transportere mennesker og gods. Pludselig var de to patienter ved siden af også en del af samtalen (som jeg ikke forstod et ord af). Jeg opfangede dog at de alle var i gang med at forklare hende med store armbevægelser hvad et tog var. Efter flere minutter siger tolken til mig at den ene kvinde sagde det var et fly og den anden kvinde sagde det var noget helt andet.... Jeg havde ikke forudset at noget som et tog kunne blive til en samtale for sig ;-)


Her den anden dag satte jeg mig for at lave fastelavnsboller, da jeg jo ikke havde fået nogen i år. De var et stort hit hos vennerne. Jeg fortalte dem om fastelavn, udklædning og at slå katten af tønden osv. Det faktum, at vi i gamle dage havde en levende kat inden i tønden, rystede nogen af dem lidt. Sjovt at opleve andres reaktioner på ens traditioner og høre om deres. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar